Wednesday, April 11, 2007

Ochtendritueel


Een van de dingen die desastreus veranderen als je een kind krijgt en een baan hebt, zijn de ochtenden. Tenminste, voor mij. In mijn studententijd stond ik een half uur voordat ik weg moest op (9.00 uur), douchte snel met het nieuws op de achtergrond en stapte met boterham op de fiets. Criterium van de ochtend was: niet te vroeg opstaan.
Nu niet meer.
Onze wekker gaat om 6.30. Niels staat dan meestal het eerst naast het bed en zet de pap op. Het nieuwe criterium is: niet te laat opstaan want dan hebben we haast. Het liefst begin ik de ochtend met een kletsende Dint op de bank. Voor haar maakt het niet uit of het morgen, middag of avond is, haast bestaat nog niet in haar beleving. Sterker nog, de ochtend is misschien wel het meest relaxed want dan ben je lekker uitgerust. Ze kan wel een half uur met melkfles in de hand de vogeltjes nadoen. “Koekoek, krrrrr, oehoeh. Ogel”.
7.15: Pap klaar, Iedereen aangekleed en tafel gedekt.
En dan hangt het van Dint af hoe laat we weggaan…. Zodra we willen dat ze de pap snel op eet, kunnen we wel vergeten dat ze überhaupt iets eet. Dint regisseert de ochtend en ik vind het heerlijk.

No comments: