Monday, January 14, 2008

Kolven

Nu ik officieel 30% van mijn werktijd aan kolven mag besteden, wil ik jullie de ervaringen die deze bezigheid met zich meebrengt, niet onthouden. Twee keer per dag loop ik met mijn kolftasje naar mijn 'kolfkamer'. De Baak heeft met het hotel op locatie een legio aan zeer volwaardige kolfkamers (soms kolf ik zelfs met uitzicht op zee, iets wat zeker 20 ml. meer melk tot gevolg heeft). Ik hoop altijd maar dat niemand die ik tegenkom denkt: "Oh, ze gaat weer kolven", het heeft namelijk iets genants.
Met mijn 11 maanden borstvoeding aan Dint en nu 4,5 maand aan Louk, ben ik best bedreven geworden in het kolven. Ik zet mijn machine (want dat is het) in een mum van tijd in elkaar, voel me 10 minuten een koe, en sta snel weer op de gang. Met mijn kolftasje, en met mijn melk. En dan begint de tocht: van mijn kolfkamer naar het eind van de gang op de 3de verdieping want daar staat de ijskast.
Het is altijd spannend wie ik dan tegen ga komen en of diegene mijn melk opmerkt. Want zoals ik al zei: het heeft iets genants. Daar waar ik mijn kolfapparaat met een Kitch Kichen tas weet te camoufleren, kan ik geen kant meer op met een plastic flesje met lauwe melk. Soms probeer ik met een papier of mijn telefoon het flesje onopvallend bij me te dragen, maar soms heb ik er ook expliciet lak aan en vind ik dat er geen taboe over zou moeten bestaan. Altijd als ik dan iemand naar het flesje zie kijken of als iemand vraagt wat ik in mijn hand heb, wordt ik dan toch wat verlegen. Lichaamssappen zijn intiem, ook al is het iets dagelijks als melk. Eigenlijk is het gek: het meest natuurlijke wat er bestaat, is iets geworden waar we het niet meer over hebben. En iets waar vrouwen zich voor kunnen schamen.

5 comments:

Iro said...
This comment has been removed by the author.
Iro said...

ha jonah!
mooi hoor!
meer praten over de dingen waar we niet meer met elkaar over mogen praten!
ik doe mee...!x Iro

Anonymous said...

Tja, er lopen een hoop beknepen en bekrompen mensen rond. Soms lijkt het wel dat men vergeet hoe al die babies worden verwekt, waar ze vandaan komen en hoe ze tijdens de 1e levensfase aan eten komen. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld. Gewoon natuurlijk blijven handelen. IS soms wel moeilijk met die bekrompen mensen maar toch doen. Leuk je logging te lezen. Is mij even niet duidelijk waar je werkt. Bij ING? Daar werd ik n.l. doorverwezen naar je log.

Anonymous said...

Lieve Jonah,

Ook al kan ik denk ik niet verder af staan van jouw ervaringen als jonge professionele moeder, (namelijk nog jongere studerende student) toch had ik tijdens het lezen van je blog het gevoel alsof ik zelf met mijn fles net gekolfde (gekolven?) melk over de gang op mijn werk liep. Dank voor dit nieuwe inzicht in je leven!
Ik hoop tot snel, liefs Job

Anonymous said...

Lijkt wel alsof ik het herken uit de kroeg. Ha ha! Heel goed!
Liefs!