Wednesday, August 6, 2008

Discussie

Dit weekend waren Niels en ik met vrienden, hele leuke vrienden. We waren met zijn zessen waarvan Niels en ik de enige zijn met kinderen. Dint zou een nachtje bij haar nichtje slapen en Louk ging de dag met ons mee op pad. We eindigde bij ons thuis waar we tot 3 uur flessen wijn hebben opengetrokken.
Hoewel zij allen geen kinderen hebben, was het wel onderwerp van gesprek. Om half twee ontstond er een discussie waarin ik merkte dat ik echt een ander standpunt had dan de anderen. En ik stond er nogal fel in. De vraag was: waarom is het hebben van kinderen geen voordeel voor de carierre van de vrouw? Ik leer nergens zoveel als thuis en kan alles wat ik hier leer toepassen in mijn werk. Ja, ik werk iets minder, maar wat maakt dat uit? Is het niet een verouderd idee dat je altijd en immer bereikbaar moet zijn? Iedereen droomt van momenten zonder de mobiele telefoon maar iedereen voelt zich overgeleverd aan het feit dat de hoeveelheid die je werkt bijdraagt aan het succes dat je behaalt. Ik zou willen zeggen dat niet kwantiteit maar kwaliteit de grootste noemer is voor het behalen van succes en dat die kwaliteit toeneemt als je kinderen krijgt.
Nogal een standpunt he?
Dat vonden zij ook.
En ik ook.
Ik begrijp mijn standpunt nog steeds maar begrijp nu ook waarom de discussie zo fel werd. We hadden het niet enkel over bovenstaand punt en de tegenhanger (dat het wel degelijk van essentieel belang is dat je veel ruimte en tijd voor je werk hebt wil je carierre maken) maar de onderliggende gevoelens, ervaringen en wensen hadden ook invloed op de discussie. Ik zou namelijk heel graag willen dat mijn standpunt werklijkheid was. Ik zou het heerlijk vinden als het hebben van kinderen enkel een positief effect zou hebben op mijn carierre, ook al werk ik minder uur per week. Ik zou het een droom vinden als ik, zoals nu, drie dagen werk en mijn carierre even hard zou gaan als die van een full timer. Maar het is niet zo.
Het feit dat ik nu drie dagen werk (de 'dodelijke drie dagen') en dat we de hele dag bij vrienden waren die allemaal een boeiende carierre hebben en minimaal full time weken draaien, confronteerde mij met het tegenovergestelde. Mijn carierre gaat nu even wat minder snel. Dat is ok, maar niet altijd makkelijk om te accepteren.

No comments: