Tuesday, June 24, 2008

Vinden

Na het vorige stuk op mijn weblog (Peuterastma), ben ik mezelf de vraag gaan stellen of ik in de situatie wil zitten waar ik momenteel inzit. Daar heb ik het uiteraard met meerdere mensen over gehad. En weer ben ik bevestigd: mensen vinden zoveel. De ene vindt dat ik het heeeel goed doe en is trots op me, de ander vindt het wel heel veel wat ik allemaal doe. De volgende vindt dat ik spanning die ik ervaar vooral bij mezelf moet houden en niet teveel naar mijn werk of kinderen moet extrapoleren, weer een ander vindt dat het logisch is dat werkende moeders dit soort fases doorlopen. Een ander vindt mij sterk en een voorbeeld voor andere moeders, of iemand vindt mijn emotionele uiting in mijn vorige stukje een hartekreet. Een volgende vindt dat ik beter voor mezelf moet zorgen, en weer iemand anders vindt het heel goed dat ik nadenk over de dingen waar ik over denk. Een ander vindt dat ik gewoon op mezelf moet vertrouwen, dan komt het goed. Ook vinden sommige het nogal persoonlijk wat ik schrijf. Tot slot zijn er ook een aantal mensen die er niet zoveel van vinden. Gevoelig als ik kan zijn laat ik me heen en weer sleuren en vraag ik me af: wat vind ik er zelf nou eigenlijk van?
Opeens merk ik ook wat de grotere partijen van ons land van werkende moeders vinden. Er zijn bewegingen die vinden dat werkende ouders zich aanstellen als ze het hebben over het missen van de kinderen, er zijn groepen vrouwen die vinden dat je de eerste jaren van de opvoeding absoluut zelf moet doen. Ook vinden mensen dat er meer moet worden gewerkt door moeders, vooral full time is een probleem, vinden ze. De politiek vindt dat vrouwen meer kinderen moeten krijgen, eerder ook. En tegelijk vinden ze de kinderopvang momenteel te duur. Veel vinden vrouwen die ervoor kiezen om met kinderen te stoppen met werken slap, oninteressant. En andere vrouwen vinden het onvoorstelbaar dat je als moeder zoveel onrust en stress je huishouden binnenhaalt terwijl het enige dat je kinderen nodig hebben veiligheid, rust en goede zorg is.
Ik weet niet meer wat ik ervan vind. Ik vind dat we niet zoveel moeten vinden met zijn allen zodat iedereen zijn eigen weg vindt.

No comments: