Monday, June 2, 2008

Moederintuitie

Het bestaat. De intuitie van een moeder. Dat ze precies weet wanneer ze bij haar kinderen moet zijn. Dat ze aanvoelt wanneer haar kinderen haar echt nodig hebben.
Nadat ik het stukje hiervooer 'Het missen' had geschreven, werd ik gebeld dat Dint heel benauwd was geworden op de creche. We moesten haar op komen halen. Al in de ochtend had het niet goed gevoeld Dint naar de creche te brengen en de hele dag had ik ze meer gemist dan ooit. Om 15 uur had ik nog een gesprek met mijn collega dat ik gewoon naar huis moest gaan om bij ze te zijn als ik ze zo miste. Niet gedaan. Mijn gevoel zei van wel, mijn verstand zei dat ik nog wat af moest maken.
Eenmaal bij de dokter aangekomen werden we doorverwezen naar het ziekenhuis, en daar moesten we blijven. Ze wisten/weten niet wat het was/is. Luchtweginfectie of symptomen van Astma. Voor ik er erg in had, zat ze aan de pretnisolon. Knalroze pilletjes, die Dint supermooi vond, helaas niet lekker.
Nou ben ik niet zo'n medicijnfanaat. Daar waar ik pillen, druppels of zalfjes kan vermijden, doe ik dat (wel ben ik scheutig met homeopathische middelen). Dus, wat doe je dan in een ziekenhuis waar het aanbieden en innemen van medicijnen even gewoon is als het versturen van een mail? Persoonlijk vond ik Pretnisolon en Ventoline voldoende, maar ze wilde haar ook aan de zuurstoftank zetten en regelmatig vernevelen.
De vorige dag had mijn intuitie mij ook correcte signalen gegeven, het was tijd er maar eens naar te gaan luisteren. Dit gaat niet helemaal samen met de routine die ze in een ziekenhuis ontwikkeld hebben voor bepaalde kwalen, waaronder benauwdheid bij kinderen. Mijn volhardendheid leidde tot lange gesprekken met de kinderarts, verbaasde blikken van de zusters en een vrolijke Dint die met de Pretnisolon en Ventoline langzaam weer op krachten kwam en de volgende dag naar huis kon.

In mijn werk leer ik mensen meer bewust te maken van wat hun gevoel hun ingeeft en daar meer op te vertrouwen. Wat het dan ook is. Mijn gevoel zegt dat ik hier ook nog in te leren heb.


No comments: